SCS Editor první díl
Základní informace:
Nejdříve je potřeba si uvědomit, co vlastně a proč děláme. Chci pouze posunout kus silnice nebo chci postavit novou mapu? Práce s mapou zahrnuje více možností, než si umíme představit. Většinou se na ní podílí více lidí, od 2D grafika upravující textury, přes 3D grafika modelující nové budovy po scriptaře, který píše, vše jak má fungovat. A samozřejmě, někdo ji musí postavit, řící kde jaká silnice povede, kde bude stát kostel atd. Než se do toho pustíme, měli bychom znát určité informace o hře, jak co funguje.
Jak SCS hry přistupují ke svým datům a datům modifikací?
Toto je velmi důležité vědět, bez znalosti této věci nikdy modifikování nepochopíte. Zkuste si představit, že hra se skládá z obrovského množství součástek. Jsou tu modely aut, modely domů, textury, zvuky, pravidla hry a mnoho dalšího. Všechny tyto věci jsou pochopitelně uloženy v souborech.Soubory jsou uloženy v jednom velkém souboru .scs. Že jste na žádný nenarazili? Podívejte se do složky hry, je tam soubor base.scs a def.scs. Jak tyto dva soubory extrahovat se dozvíte zde. Uvnitř vidíte nějaké složky, pojmenované jako automat, model, uilab apod. Nemusíme je zkoumat hned všechny. Ale podívejte se do složky map. Je tam nejspíš jen jeden soubor, který obsahuje mapová data a jmenuje se podle toho, na jakou hru se právě díváte:
Euro Truck Simulator 2: europe.mbd
Scania Trukc Driving Simulator: má jich několik
German Truck Simulator: germany.mbd
UK Truck Simulator: britain.mbd
Euro Truck Simulator: europe.mbd
18WoS Extreme Trucker: dirt.mbd, rock.mbd a snow.mbd (hra nabízí tři mapy)
18WoS American Long Haul: america4.mbd
18WoS Haulin: america3.mbd
18WoS Convoy: america2.mbd
18WoS PTTM: america.mbd
18WoS Across America: america.mbd
Bus Driver: bus1.mbd a ui.mbd (ten druhý soubor není mapa v pravém slova smyslu)
Odtuď si hra načítá mapu, ze složky map ze souboru base.scs. A jak je to s modifikovanou mapou? Vsadím se, že pokud máte zájem modifikovat mapu, asi už jste si nějaké mapy stáhli z internetu. Podívejte se do složky modů. Možná tam máte pár souborů s modifikacemi, s příponou scs. Otevřete nějaký, kde čekáte mapu. Uvidíte složku map a uvnitř ní soubor, který se jmenuje úplně stejně, takže třeba europe.mbd. A takto hra přistupuje k modifikacím: při startu se podívá na obsah svého vlastního souboru base.scs. Zná názvy souborů, se kterými má pracovat. Pak se podívá do složky modů a probere všechny scs soubory, které tam najde. A v případě, že uvnitř nějakého z těch souborů najde soubor, který se jmenuje stejně jako některý v base.scs, bude jej upřednostňovat před tím svým originálním. Pro příklad, pokud existuje soubor
Dokumenty\Euro Truck Simulator 2\mod\nova_mapa.scs/map/europe.mbd
tak jej hra načte místo svého
Program Files\Euro Truck Simulator 2\base.scs/map/europe.mbd.
A takhle přistupuje úplně ke všem souborům. Jakmile ve složce modů najde něco, co se jmenuje stejně jako něco v base.scs, na to svoje zapomene a bude používat to z modů.
Tady je vhodné se zmínit ještě o konfliktech modifikací. Pokud byste měli ve složce modů dvě různé modifikace s mapou, nikdy se nestane to, že by si je hra sama nějak uměla zkombinovat. Hra prostě v jedné modifikaci vidí soubor map/europe.mbd a v druhé modifikaci vidí to samé, tak se na ten druhý lidově řečeno vykašle. Z toho plyne, proč můžete mít jen jednu mapu. Ze dvou trucků, které přepisují stejný originál, si taky můžete vybrat jen jeden a tak dále. To platí pro všechny modifikace, ne jen pro mapu. Samozřejmě hrozí v takovém případě pád hry.
Takže, až si zase někdy někde přečtete, že se dají dvě mapy použít dohromady, věřte, že ten člověk o tom buď nemá ani páru nebo si z vás dělá srandu. Lze to udělat jedině lidskou prací a v editoru spojit importované mapy (ale pozor – i tohle jde jen ve výjimečných případech), a výsledkem bude opět jeden soubor, jedna mapa.
Jak zprovoznit editor?
Na začátek něco z teorie neuškodilo. Teď se konečně podíváme na to, jak zprovoznit editor. Doporučuji shlédnout napřed videoukázku (je v angličtině):
První věc je, že hra nesmí běžet přes celou obrazovku. Pro fungování editoru je nutné spustit jí v okně. Můžete spustit hru a přepnout to v nastavení, ale stejně budeme upravovat jeden soubor, tak to vezmeme jedním vrzem.
Otevřete v textovém editoru soubor Dokumenty\Euro Truck Simulator 2\config.cfg. Najděte tam dvě položky uset g_console "0" a uset g_developer "0". Tyto dva řádky upravte na:
uset g_console "1"
uset g_developer "1"
Takto upravený soubor uložte. Nyní spusťte hru a v nastavení si odškrtněte celoobrazovkový mod.
Viz obrázky:
A už nám nic nebrání otevřít editor!
Nejdřív ale důležitá věc. Není to nutné, pokud už nějaké zkušenosti máte, ale bude lepší, pokud teď hned přesunete všechno, co máte ve složce modů, někam jinam. Předejdeme tím nedorozuměním při výkladu. Hotovo? Spusťte hru, nemusíte dokonce ani čekat, než naběhne kompletně úvodní obrazovka, už krátce po spuštění můžete zapnout konzoly.
Určitě ji znáte i z jiných her, dají se do ní psát příkazy ovlivňující chování programu. A konzole je i ve hrách SCS. Stačí stisknout klávesu ' nalevo od klávesy 1. Viz návod zde.
Teď záleží na tom, co chceme dělat. Máme dvě možnosti: buď spustit editor jen tak, bez mapy, a nebo rovnou editovat mapu. Pokud si vybereme první možnost, do konzole prostě napíšeme příkaz: edit a stiskneme Enter. Okamžitě jsme v editoru. My se ale teď budeme chtít podívat na originální herní mapu. Napíšeme edit mezera a teď napíšeme název toho souboru mapy, který jsme si měli zapamatovat, bez přípony .mbd. Takže pokud jsme právě v ETS 2, napíšeme edit europe. Chvilinku počkáme – a je to! Přímo pod sebou máte krajinu a koukáte právě na kousek, který si autoři v SCS prohlíželi jako poslední. Poslední pozice v editoru je totiž v mapě uložená taky, což nám dost pomáhá při pokračování ve stavbě.
Ono to tam není moc zajímavé, co? Chtělo by to kouknout se na nějaké město. Stiskneme klávesu F, z nabídky si vybereme, kam se chceme podívat a potvrdíme. Jsme tam v okamžiku.
Základní pohyb po mapě uskutečníme tak, že stiskneme pravé (pozor, pravé, ne levé) tlačítko myši a pohneme tou směšnou věcí na stole kýženým směrem. Mapa se dá oddálit a přiblížit buď pomocí kolečka myši (to je jemné zoomování) nebo pomocí kláves PageUp a PageDown (což je o trochu rychlejší).
Pokud chcete minimapu, která funguje úplně stejně jako ta ve hře, místo klávesy M používejte klávesu F5.
Mapu tedy vidíme z vrchu, ale jak brzo zjistíme, to nám stačit nebude. Brzo bude potřeba kontrolovat, co jsme postavili, ze všech směrů. Přepneme se klávesou C do režimu volné kamery. Nyní se můžeme myší rozhlížet a klávesy W,S,A,D používat k volnému pohybu. Až vás to omrzí, stiskněte opět klávesu C pro návrat do režimu stavění.
Chceme-li editor ukončit, otevřeme konzoli a máme dvě možnosti. Příkaz exit ukončí pouzde editor a vrátí se na úvodní obrazovku hry. Oproti tomu příkaz quit ukončí ihned celý program.
Tak to bychom měli malý začátek.
Autor: golfin
Zdroj: Domcek Jak na SCS Editor, SCS Fórum
Komentáře![rss](./plugins/templates/default/images/icons/rss.png)
http://tzexpress.cz/map-editor-1-dil/
Návod již nesedí, nyní je mapa rozdělená na sektory (což je nejspíš problém Filifa). Návod přepisuji a upravuji pro ETS 2 a jeho rozsah je takřka původní (tzn mnohem delší než tady, kde je prostě vymazáno co nesedělo - návod byl původně pro GTS). Hodím vám sem na něj pak odkaz
Podobný problém mám i keď chcem urobiť novú mapu (uložím ju a keď ju chcem spustiť znova načíta mi prázdnu obrazovku.)
Mám patch 1.9.22.
Prosím o pomoc !